טיול אחד בשבוע עם שלום אורן



ממש ביציאה מהעיר - קרוב לבית נחבא לו כפר קטן עם מעיין נובע

אתם חולפים במקום בכל פעם שאתם יוצאים מהעיר או נכנסים אליה .רבים מכם אינם יודעים ואינם מודעים  למקום היפה והמיוחד הזה שנמא למטה  -ליפתא. ביציאה מירושלים מצד ימין אם שאלתם רואים כמה מהבתים הישנים של הכפר הישן.

עין ליפתא או בשמו הקדום "מי נפתוח" כפי שמופיע בספר יהושע כגבול בין נחלות שבט יהודה ובנימין. במקום היה כפר ערבי  שהוקם עוד במאה ה-16 ותושביו נמלטו מהמקום במהלך מלחמת העצמאות. במקום שרידי עשרות מבנים של הכפר הישן. על השטחים החקלאיים של הכפר הוקמו ,רמות אשכול,גבעת המבתר רמות אלון, אזור התעשייה הר חוצבים  רוממה עילית, וסנהדריה המורחבת.

בשטח הבנוי של הכפר מצויים כיום שרידי מסגד , בית קברות,בריכת אגירה,טרסות ובוסתנים.רוב המבנים שנותרו ניזוקו ונהרסו במהלך השנים  בשל פלישות של חסרי בית ,פיצוץ יזום של תקרות הבתים ואימונים של צה"ל.נשאר רק מבנה אחד ששופץ ונפתח בו מכון גמילה מסמים שפועל גם היום.

בשנות השבעים פעל במקום בי"ס תיכון השוכן כיום ברחוב רחל אימנו בעיר. במשך השנים מצאו מקלט במקום בני נוער במצוקה וחסרי בית אחרים  שהשתקעו בבתיו לתקופות קצרות. ב-1984

נחשפה במקום חבורה של קיצוניים דתיים שכונתה " כנופיית ליפתא" שעל פי החשד תיכננה לפוצץ את המסגדים שעל הר הבית.

מאמצע שנות השמונים הוכרז המקום שמורת טבע .במקום נערכים טיולים והשתלמויות  על חקלאות הררית, ארכיטקטורה מסורתית וצמחיה. במקום גם בריכה שמנקזת את מי המעיין בריכה שאפשר לטבול בה והיא משמשת גם כמקווה לתושבי האזור וגם למזדמנים מרחוק( מים קרים בעונה זו). אפשר ללכת בתוך הנקבה שאורכה כ-30 מטר רצוי עם נעליים מתאימות וגם פנס.הרחצה באחריות המטיילים. המעיין מסתתר מתחת לעצי תאנה ושיחי סברס.

איך מגיעים: עולים על כביש בגין דרום מאזור  הר חוצבים ולפני המנהרה פונים ימינה לכביש מספר אחת לאחר כמאה מטר פונים ימינה ( לשים לב שלא לפספס) בכביש צר עד למגרש חניה קטן.ממגרש החניה יש  100 מדרגות אל המעיין( שצריך לעלות אותן בדרך חזרה). אתם תעברו עד למעיין שרידים של בתים מפוארים ובתי בד.

חשוב להזכיר כי על המקום מאיימת תוכנית בינוי שאם תאושר תביא כליה על המקום.

דו"ח פריחות : כלניות הקדימו השנה ואפשר למצוא אותן כבר באזור מגידו ובאזור בארי ורעים .

שלום אורן

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה