טיול אחד בשבוע - כלניות במסרק



תקופה מתאימה לצאת מערבה מירושלים לאחד המקומות המזוהים עם פריצת הדרך לירושלים וגם לראות את הכלניות הראשונות

שמורת המסרק קיבלה את שמה בגלל עצי " אורן ירושלים " שגדלים בפיסגתה בצורה של מסרק שנעוץ בשיער. על פי מדידה שנעשתה גילם של חלק מהעצים כ – 150 שנה  כשהממוצע לעץ אורן הוא 70 שנה.

הרכסים של המסרק שלטו על הדרך לירושלים וקרבות קשים נערכו במקום לכבוש את הנקודה האסטרטגית הזו.. היום אתם יכולים לראות מול מושב שואבה את האנדרטה לפורצי הדרך לירושלים ( משלט מספר 1) פיסגת המסרק הייתה משלט 17. המקום תוכלו למצוא שרידי תעלות הגנה, כמו גם מערכת בונקרים מבטון סמוך לקבר השייח.השמורה נשמרה בגלל בגלל מבנה תפילה מוסלמי בפסגת ההר, לציון אחמד על עג'מי – על פי המסורת הוא היה הספר של הנביא מוחמד. על שטח השמורה שכן הכפר בית מחסיר שמוזכר גם בשיר  באב אל ואד " ערב אט יורד רוח ים נושבת, אור כוכב ראשון מעבר בית מחסיר" המקום שוחרר במבצע " מכבי" בחודש מאי 1948 אחרי קרבות קשים בכוח בפיקודו של עוזי נרקיס הכפר נעזב ובתיו פוצצו. שרידי בתים אפשר לראות היום בתחומי מושב בית מאיר. במהלך הקרבות נשלח מטוס  מסוג נורסמן להפציץ את הכפר, אולם המטוס התרסק  על פסגת דיר עמר  היום הר איתנים . חלקי מטוס זה נמצאים באנדרטה שבאתר ההנצחה המרכזי של חיל האוויר בהר הטייסים.

השמורה נשרפה כמעט כליל  בשריפה הגדולה שהייתה באזור בחודש יולי 2001 . והתוצאה שרוב האורנים העתיקים עלו באש.שמורת המסרק היא המקום הדרומי ביותר בישראל  של אורן ירושלים שכאמור הולכים ונכחדים.

בשמורה נמצא חורש טבעי יפה של קטלב, אלון מצוי ואלה ארץ ישראלית ושרידי אורנים עתיקים טבעיים  שלא ניטעו ע"י הקרן הקיימת. בימים אלה החלה פריחת כלניות בשמורה, סיבה טובה לבוא למקום.

נוסף על החורש המדהים,השרידים וסיפור הקרב על ירושלים יש מהמקום תצפית מדהימה לכיוון השפלה ומישור החוף.

תחילת המסלול בחניון השמורה כמה מאות מטרים לפני הכניסה למושב בית מאיר.אתם עולים לשמורה בגרם מדרגות בתוך צמחיה סבוכה. המסלול הוא מעגלי וממשיך מהפסגה למדרגות שיביאו אתכם לנקודת ההתחלה בחניון.כדאי להגיע למקום בבוקר. שיא הגובה של השמורה 630 מטר מעל פני הים והכניסה חינם.

הגעה מצומת שואבה מכיוון ירושלים מתחת לגשר שמאלה ומכיוון תל אביב פניה ימינה בצומת שואבה.

שלום אורן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה