סכר בית זית - טיול אחד בשבוע



אגם עונתי שחסום בסכר בין בית זית למבשרת ציון על אפיק נחל שורק

לרגע אחד אפשר לדמיין שאתם נמצאים באגם אירופאי בהרי האלפים.
אגם בית זית שצורתו צורת בומרנג מלא בעונה זו של השנה ובשיא החורף הוא גם עלה על גדותיו.זה האגם היחיד באזור ירושלים אפילו שזה אגם קטנטן שמתייבש עם תחילת הקיץ. יש חורפים שהוא אפילו לא מתמלא, לא החורף הזה.


הסכר נבנה על ערוצו של נחל שורק בכוונה לאגור מים כדי להעשיר את אקוויפר מישור החוף.עברו כמה שנים עד שהתברר שמימי האגם כלל לא מגיעים  מערבה למישור החוף אלא דווקא מזרחה לנחל פרת.המתכננים שהסתמכו על הטופוגרפיה לא ידעו שהגיאולוגיה גרמה לשברים בבטן האדמה שהיטו את הזרימה מזרחה ולא מערבה. השורה התחתונה היא שהמים האלה מעשירים את מי התהום של נחלי מדבר יהודה.

כשהתבררה הטעות היו כאלה שביקשו להרוס את הסכר אבל הצעה זו לא התקבלה ולכן  כמה חודשים בשנה ירושלמים יכולים להנות מאגם מים כחולים ליד הבית.אפשר רק לצפות באגם,אפשר לטייל סביבו ויש כאלה שגם מביאים סירות קטנות כדי לשוט באגם.

אזהרה: היו במהלך השנים מקריי טביעה. כל הטיול הוא באחריותכם המלאה. אורך האגם כק"מ וחצי ורוחבו כמה מאות מטרים.
 

כדאי להזדרז כי המים נעלמים במהירות לכיוון ים המלח. לצפייה בקטע על המים: http://www.youtube.com/watch?v=dU2DJG9Q4UM
 
הגעה: נוסעים לבית זית ,בכניסה למושב בצומת פונים ימינה עד לדרך עפר שמגיעה סמוך  לחוות סוסים ושם חונים. (הדרך עוברת דרך בתי התושבים .נא לנסוע לפי השילוט ולא להציק לתושבים)
 
אם כבר נסעתם לאגם אפשר לשלב  ביקור באתר עקבות הדינוזאורים. האתר נמצא במרכז המושב ליד בית הקפה ומדובר בעקבות של דינוזאורים קטנים (היחידים שנמצאו בארץ) על משטח הסלע. החוקרים סבורים שמדובר בדינוזאורים קטנים בגודל יען.
 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה