בימים קרים אלו, בזמן שכל אחד מאיתנו נהנה מקורת גג, שמיכה רכה, חימום, מחברת משפחה או חברים, ובזמן שמתחוללות סערות החורף מלוות בקור שלא מבייש את הקרות שבמדינות אירופה, חברינו עטופי הפרווה והידועים כטובי המייללים בממלכת החיות, מביטים בי מחלון המרפסת בקומה השניה, אליה הם מטפסים בקלות כדי לקבל מנת אוכל יומית

היום, שלא כמו בשאר הימים, המבט שלהם מבעד לחלון הנוטף מי גשמים אומר משהו אחר. מן סוג של "היי טלי... קצת קרררררר לי.... וחשבתי.... אולי יש לך מקום בפנים בשבילי שאוכל להסתתר מהגשם והרוח החזקה... ?" זה מה שאני שומעת כשאני נועצת מבטי בעיני חתלתוליי...

אז כמובן שאני פותחת את דלת המרפסת כדי להיענות לבקשת חתלתולי חמודי, אך זה אינו ממהר להיכנס לבית. כשאני מרימה אותו בידי ומכניסה אותו לבית, הוא מסתובב בהיסוס, כאילו לא מאמין שהוא בפנים, מרחרח ובוחן כל פינה, נבהל מכל תזוזה שלי, ולבסוף, הוא לא משתכנע ומחליט שעדיף לו בחוץ. הוא לא רגיל עדיין, זה ייקח לו זמן.

ובכול זאת, כדי לספק לו מכסה מהקור והגשמים, אני מאלתרת קופסת נעליים שמצאתי, הופכת אותה לחדרון הכולל קורת גג מושלמת להגנה מפני הרוח, מרפדת אותה בבדים ישנים ומניחה אותו על המרפסת. חתלתולי מיד מבין שזהו מעונו החדש ועושה חנוכת בית (וגם מזמין את החברים מהשכונה...). 

אז כן, אני מודה, אני אוהבת חתולים ואני מקבלת אותם בברכה. אבל לצערי יש הרבה שרואים בחתולי הרחוב כמטרד וכחיה מיותרת. חתולים הרי אינם יכולים לקנות לעצמם אוכל במכולת... אז הם נוברים וחופרים בפחי האשפה שלנו ומתרוצצים ליד בתי מגורים ומסעדות. חתולה אחת שאינה מעוקרת תמליט עד 30 גורים במהלך 3 השנים הראשונות לחיה. הדרך היחידה לטפל בבעיית ריבוי החתולים היא לעקר חתולות ולסרס חתולים. וכדי לזהות חתולים שעברו הליך כזה, אז תדעו שהם "מסומנים" על-ידי קיצוץ של אוזן אחת.

בתקופת הייחום של החתולים החלה בדצמבר וינואר, הרבה חתולים עסוקים ברדיפות אחר חתולות, והחלשים שבזכרים בורחים מהזכרים הדומיננטיים יותר. לצערנו, רבים מהחתולים מוצאים את מותם בתקופה זו כשהם קופצים לכביש ונדרסים. לכן, בתקופה זו הנהגים מתבקשים להיות ערניים יותר ולהיזהר בכביש שמא יגיח לו איזה חתול מבין המכוניות החונות.

ואם אתם רואים חתול ששוכב באמצע הכביש, אנא מכם, עשו כמוני, תזיזו אותו לצד הכביש (אפשר למשוך אותו בזנב למשל). יכול להיות שהוא קיבל מכה בראש ממכונית חולפת ורק התעלף ויחזור להכרה עוד מעט. 

עם כל זאת, ישנו גם צד חיובי לחתולי הרחוב שחיים בינינו. חתולי רחוב הם חלק מהסביבה העירונית ותורמים לשמירת המאזן האקולוגי. אחת התרומות הגדולות של חתולי הרחוב היא שהם הראשונים שמאתרים וצדים בעלי חיים שבאמת מזיקים לבני אדם ומהווים סכנת חיים כגון חולדות, נמיות, עקרבים, נחשים, עכברים ועוד. כאן נוכחות החתולים הופכת למבורכת. בקישור הבא תוכלו לצפות בסרטון הממחיש כיצד חתול עושה שירות טוב לקהילה ולוכד נחש שעלול היה לזחול לגן ילדים שכונתי חלילה וחס.

אני אסיים ואומר שחיי חתול הם קצרים ולא קלים. מלחמת קיום יום יומית שמטרתה השגת מזון ומים, הימנעות ממחלות ובמילה אחת, הישרדות. הסטטיסטיקה מראה כי רוב חתולי רחוב אינם עוברים את גיל 3 וכי שני שליש מהם אף לא מצליחים לשרוד מעל לשנה.

בבקשה, אל תתעלמו מהחתולים ברחוב. הם זקוקים לכל כך מעט כדי לחיות טוב.

http://www.youtube.com/watch?v=eEZMctgaXNQ

רשימת מרפאות וטרינריות בירושלים שבהן מעקרים חתולי רחוב במחירים מוזלים

(כ-150 ₪ לנקבה):

1. ד"ר עדי וד"ר אלכס בולטה:

ברחוב בורוכוב 61(קריית היובל) , טלפון 02-6310789, שעות פעילות: 12:00 – 19:00.

ברחוב משה דיין 72 (פסגת-זאב), טלפון 02-5838667, שעות פעילות: 15:00 – 19:00.

2. מרפאת ספיר:

רחוב הרצוג 35, טלפון 02-5631711 , שעות פעילות: 10:00 – 22:00.

3. מרפאת ארגוס:

ד"ר רן וד"ר ענבר, רחוב דרך חברון 68, טלפון 02-6731741, שעות פעילות: ימים א'  ג'  ד' ה' - 10:00 – 22:00 ,  ימי ב' - 17:00  – 22:00. 

צילום: איתמר רותם. 

 

 

 

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה