כיצד יש לקלוט עולים חדשים? אולפן או קליטה ישירה



וועדת העלייה והקליטה קראה למשרד החינוך שלא לסגור את אולפן העולים בירושלים. יו"ר הוועדה אברהם נגוסה: לימוד העברית בבתי-ספר אינו משתווה ללימודים כמו באולפן מקצועי

כיצד יש לקלוט עולים חדשים: באולפן ייחודי או בהשתלבות בבי"ס ישראלי, וועדת העלייה והקליטה של הכנסת דנה היום (ג') בכוונת משרד החינוך לסגור את אולפן לתלמידים עולים בירושלים. יו״ר הועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) דחה את טענות משרד החינוך, לפיהן יש לקלוט נוער עולה ישירות בבתי-הספר, וקרא למשרד לא לכפות את מדיניותו על עיריית ירושלים, ואף להמשיך לתקצב את האולפן כבעבר.

ח״כים נוספים, תלמידים והורים הצטרפו לקריאתו ודחו את גישת המשרד, ואף כינו אותה ״מנותק מהרגש, מבוסס על תאוריות ולא על ניסיון ותלוש מהמציאות״.

לדברי נגוסה סגירת האולפן תהווה פגיעה בתלמידים, שלימוד השפה בבתי-ספר אינו משתווה ללימודים כמו באולפן מקצועי, ולימוד השפה בבתי ספר פחות אפקטיבית.

יעל שלום, מנהלת האולפן, סיפרה כי עיריית ירושלים החליטה לממן את האולפן בעצמה, בגלל חשיבותו ולאחר  החלטת משרד החינוך להפסיק לתקצבו. לדבריה, החל המשרד ללחוץ על העיריה לסגור את האולפן ולפזר את התלמידים בבתי ספר. "האולפן קיים 43 שנה, עם אחוז נשירה השואף ל-0, התלמידים מצליחים בבתי-הספר, מצליחים בצבא, ושומרים על קשר גם אחרי 20 שנה. התלמידים והורים שמגיעים אלינו לא רק נהנים מלימוד עברית, אלא גם מתמיכה ומייעוץ. היום, תלמיד מקבל 25 שעות הממונות ע"י העירייה ו-8 שעות נוספות ע"י משרד הקליטה. ילד לא יכול ללמוד בבית ספר רגיל ופעם בכמה זמן מוציאים אותו לשעה ללמוד עברית. זה לא עובד".

מארק שטיינגאוס, סטודנט, סיפר כי "בזכות האולפן הזה הגעתי לאן שהגעתי. עליתי לפני 13 שנה, וכרגע אני מסיים תואר באוניברסיטה. קביעתו של משרד החינוך שהאולפן הוא לא הדרך להשתלבות העולים, מנותקת לחלוטין. ברגע שאנחנו מבטלים את האולפן, אנו ניצור רצף של אי-הצלחה ותקרת זכוכית לעולים". שלמה צייג, הורה לתלמיד באולפן, הזהיר כי משפחות שעלו עימו לארץ, חזרו לארץ מוצאם לאור הקשיים, ובעיקר לאור קשיי השפה.

ציון דוידוביץ, תושב חוזר, אמר כי "שבתי לארץ עם ילדי, שבקושי דיברו עברית, וללא האולפן הזה, ילדיי לא היו מגיעים לאן שהגיעו. האולפן הזה הציל את נפשם של ילדיי, לאור הקשיים שחוו בעלייה ארצה. כאב חד-הורי, האולפן הזה הציל את חיי".

לדברי ח"כ סופה לנדבר (ישראל ביתנו) האולפן הוא "אחד הפרוייקטים החשובים לעולים, וכשרת הקליטה, המלצתי להרחיב את האולפנים הללו לערים נוספות", ואילו ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) הוסיף כי "תלמידים שגאונים במתמטיקה נזרקים להקבצה נמוכה בגלל שהם אינם מכירים מושגים בעברית. אחרי שהם יודעים עברית הם מסיימים תארים בטכניון בהצלחה".  עמנואל זילברמן, ממינהל החינוך בעיריית ירושלים אמר כי הם מעוניינים בשנה הבאה להפעיל בתי ספר קולטים, ובמסגרתם הם יספקו 20 שעות אולפן-עברית, בנוסף לסל קליטה נוסף. אנחנו נמצאים בתקשורת עם האולפן ומשרד החינוך.

רויטל דותן, נציגת משרד החינוך השיבה כי "אנחנו מאמינים בקליטה ישירה של תלמידים עולים בתוך בתי ספר. התלמידים נהנים מלימודים רגילים ולימוד השפה העברית כשפה שנייה. הם לומדים עברית בהפסקות ובפעילויות בבתי-הספר, וקליטה ישירה מונעת משברי התאקלמות כפולים".

 

תמונה: (אילוסטרציה) באדיבות מיכאל נחמן 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה