ראש השנה: תחל שנה וברכותיה



בתפילות ראש השנה ובברכות הנאמרות בו נקרא החג בין השאר "יום הזיכרון", אז רגע לפני שמתחילים שנה חדשה, אתר ירושלים נט מרכז את האירועים הירושלמים שעשו את השנה שעברה

ארנה- ספטמבר 2014 הושק פייס הארנה בירושלים, בהשקעה של 400 מיליון .פייס הארנה  ממוקם בשכונת מלחה בדרום מערב העיר בסמוך לאצטדיון טדי. היכל פיס ארנה מחליף למעשה את היכל הכדורסל הישן במלחה ששימש עד כה כמגרש הביתי של הפועל ירושלים בכדורסל שכבר הספיקה לזכות בו באליפות ראשונה.


מפקד מחוז ירושלים פורש מתפקידו- 
מפקד משטרת מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטי, הודיע בסוף ספטמבר לסגל הפיקוד של מחוז ירושלים על כוונתו לפרוש מהמשטרה ולא להתמודד על תפקיד מפכ״ל המשטרה. מיד לאחר פרישתו מונה מפקד מחוז חדש ניצב משה צ'יקו אדרי. 


צעדת ירושלים
-  יותר מ-7,000 צועדים מחו"ל שהגיעו מ-35 מדינות ו שישים אלף ישראלים    השתתפו בחודש אוקטובר בצעדת ירושלים הבינלאומית המסורתית, המהווה את אחד מהאירועים המרכזיים והססגוניים ביותר בישראל במהלך חול המועד סוכות.


רבנים ראשיים חדשים לירושלים
- לאחר אחת עשרה שנים יש שוב רבנים ראשיים לירושלים. בתום ספירת הקולות בבחירות לרבנות נקבע כי - הרב הראשי הספרדי של ירושלים הוא הרב שלמה משה עמאר והרב האשכנזי הוא הרב אריה שטרן.

 

 

פיגוע דריסה - חיה זיסל בראון, תינוקת בת 3 חודשים, נרצחה בפיגוע הדריסה בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת. נהג הרכב ניסה להימלט ונורה על ידי שוטר.

 

פעיל הימין יהודה גליק נורה- סוף אוקטובר 2014, במרכז מורשת בגין נורה יהודה גליק על ידי רוכב אופנוע . גליק פונה במצב קשה  מירי בפלג גופו העליון, לבית החולים שערי צדק. כבר באותו לילה  אותר המחבל וחוסל על ידי כוחות הביטחון. 

 

שני פיגועים בהפרש של שעות- אדם נהרג ועוד 13 פצועים נוספים כתוצאה מפיגוע דריסה, רכב בו נהג מחבל לפסטיני פגע בשלושה לוחמי מג"ב שהמתינו לחצות את הכביש לכיוון בסיס יהודאי. בהמשך דרס הולכי רגל בתחנת הסעה של הרכבת הקלה בפינת הרחובות בר לב - שמעון הצדיק בירושלים, המשיך בנסיעה פגע בכלי רכב שנסעו לאורך הכביש לכיוון רחוב משה זקס. בצומת רחוב זקס נפגע הרכב ונעצר, המחבל יצא מהרכב עם מוט ברזל והחל לתקוף אנשים. צוות של שוטרים ולוחמי מג״בירה לעבר המחבל והרג אותו. מאוחר יותר באותו היום רכב מסחרי גדול עם לוחיות רישוי פלסטינים, דרס חיילים שעמדו סמוך לצומת אל ערוב באזור גוש עציון.

 

פיענוח רצח  נועה אייל ז"ל-16 שנים אחרי הרצח ב-11 בנובמבר המשטרה התירה לפרסום כי נעצר חשוד גבר בן 38 בחשד שאנס ורצח את נועה אייל בפברואר 1998. יומיים לאחר מכן הוגש גם כתב אישום נגד החשוד והותר שמו לפרסום מדובר בדניאל נחמני, תושב ירושלים בן 38 אב לשתיי בנות שהתגרר באותה תקופה בשכונת רמות. 


טבח בבית כנסת בשכונת הר נוף-
 בחודש נובמבר שני מחבלים נכנסו לבית כנסת וטבחו למוות ארבע מתפללים. באירוע נרצח גם רס"מ זידאן סיף ז"ל, אחד מהשוטרים שהגיע למקום וניהל קרב יריות עם המחבלים. 

 


פיגוע דקירה במעלה אדומים-
 ב3.12 מחבל נכנס לסניף רמי לוי במישור אדומים ודקר שני בני אדם. אחד הקונים, מאבט בתפקידו ירה לעבר המחבל. 

 

הכנסת מתפזרת - בדצמבר 2014, 93 חברי כנסת הצביעו בעד פיזור הכנסת ה-19, בתום פחות משנתיים של פעילות. הבחירות לכנסת ה-20 נערכו ב-17 במרץ. מעניין מי יהיה ראש הממשלה של ישראל?.


הושק קטע הכביש הראשון של בגין דרום החדש
- פרויקט הארכת כביש בגין דרום הוא בין  הפרויקטים התחבורתיים  הגדולים  המבוצעים בירושלים. הפרויקט התחבורתי של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה המאפשר לחצות את ירושלים מצפון לדרום ומדרום לצפון ללא רמזורים, בחודש דצמבר האחרון הושק קטע הכביש הראשון של כביש בגין דרום החדש.

  הרצח בבניין כלל: גזר דין

ביולי 2013, מאבטח ירה למוות בנתן וימית ז'ורנו, אב וביתו במשרד עורכי דין בבניין כלל. הנאשם תושב מעלה אדומים נידון בינואר 2015 לשני מאסרי עולם. 

רחל עזריה סגנית ראש העיר מצטרפת לכולנו
בינואר 2015 הודיעה רחל עזריה, סגנית ראש העיר ירושלים, פעילה חברתית וממובילות מחאת העגלות כי היא מצטרפת למפלגת כולנו בראשות משה כחלון. עם הבחירות נבחרה רחל עזריה לחברת כנסת וכעת היא מכהנת בממשלה ה-34. 


שלג בירושלים 
בפברואר 2015 הבירה נצבעה בלבן אחרי שעות של ציפייה השלג החל לרדת ביום חמישי בלילה, ונערם לגובה של כ-30 ס"מ, העיר כולה נצבעה בלבן.

פארק עמק הצבאים נפתח לציבור

פארק 'עמק הצבאים' שמורת טבע עירונית בלב ירושלים. בפארק, בשטח של 250 דונם, כולל חמש בריכות טבעיות ומלאכותיות, שני נחלים זורמים, עמדות תצפית על ציפורים ומכרסמים, בתי גידול טבעיים לחיות בר וגולת הכותרת - עשרות צבאים המשוטטים באופן חופשי בטבע. הפארק נפתח לציבור הרחב ללא תשלום – שבעה ימים בשבוע החל משעה 7:00 ועד לשקיעה.

פורים בירושלים: פיגוע דריסה בכביש מספר 1
במרץ 2015, 8 בני אדם בהם שוטרות מג"ב נפצעו מפיגוע דריסה באזור גבעת התחמושת בצומת יהודאי סמוך לבסיס מג"ב. המחבל נורה ונוטרל על ידי לוחם משמר הגבול ומאבטח שהיו במקום. 

בחירות 2015: ניצחון גדול לנתניהו

ב17.3.15 יצאה מדינת ישראל לבחור את הכנסת החדשה של מדינת ישראל. הליכוד זכה להישג גדול ו4,017,235 איש מימשו את זכות ההצבעה. 

בית חולים הרצוג סוגר שעריו למטופלים חדשים 
בית חולים הרצוג בירושלים הוא בי”ח גריאטרי ופסיכיאטרי כללי, המטפל במגוון הבעיות הרפואיות האופייניות לזיקנה ולמחלות הנפש. במרץ 2015 המרכז הרפואי הגיע למצב שאיו באפשרותו לקבל חולים חדשים בשל העובדה שהמקום מלא עד אפס מקום. במרכז הרפואי מציינים כי נכון לעכשיו בית החולים פועל בשיטת המיטה החמה ברגע שמיטה מתפנה ניתן לקבל מטופל חדש.
 

פיגוע דריסה בהר הזיתים
ב-25.4.15 כלי רכב פגע בארבעה שוטרים בציר הכהנים ב-טור. הפצועים פונו לבית החולים שערי צדק, אבנים נזרקו לעבר צוותי איחוד הצלה ורכבו של ראש העיר, ניר ברקת שהיו במקום. החשוד בפיגוע נתפס. 

מדרשת באר מרים
באפריל 2015, במבצע אכיפה משולב של משטרת ירושלים ומשרד הרווחה, פשטה המשטרה על מדרשת באר מרים. בעקבות תלונות על כך שבמקום מופעלת כת. מנהל המדרשה הרב אהרון רמתי נעצר גם הוא. 
קרינה בריל הורשעה ברצח ילדיה 
באפריל 2015, בית המשפט המחוזי בעיר, הכריע את דינה של קרינה בריל והרשיע אותה בשתי עבירות רצח. בריל שיספה את גרונם של בנה איגור, בן ה-7 ובתה מירה בת ה-5 בזמן שישנו.
 
 
קים קרדישאין וקניה ווסט בירושלים
קים קרדשיאן וקניה ווסט נחתו באפריל 2015 בישראל, בעת ביקורם בעיר הקודש הטבילו השניים את ביתם נורת' ברובע הארמני. לנו במלון מצודת דוד שבעיר ואף הספיקו להיפגש עם ראש העיר, ניר ברקת במסעדת מונא.
 
פיגוע דריסה בא-טור
ב20.5.15 רכב עם נהג פלסטיני ממזרח ירושלים, הגיע מכיוון אוגוסטה ויקטוריה לא-טור. בסמוך לצומת א-טור סטה ממסלולו לכיוון צוות לוחמי מג״ב שעסקו בפעילות אבטחה במקום, הרכב פגע בשלושה לוחמים שפונו ע״י מד״א במצב בינוני להדסה הר הצופים ושערי צדק. לוחם נוסף ביצע ירי לעבר המחבל וניטרל אותו.
שבוס בירושלים
במאי 2015, קבוצה של 11 פעילים חברתיים ירושלמים, החליטו להקים אגודה שיתופית (קואופרטיב) שמציעה לחבריה תחבורה פרטית במחירים הוגנים. כך למעשה לדבריהם, כל מי שגר בעיר או מבקר בה יוכל לבלות בה גם בשבת. מדובר בהסעה שיתופית שמחברת ירושלמים למוקדי הבילוי בסופי השבוע.
כביש מספר 1: נפתח הקטע החדש בין מחלף חמד לשורש 
עבודות השדרוג של כביש 1 מתבצעות כיום במלוא המרץ, באמצעות חברת נתיבי ישראל, בכל קטעי הכביש שבין שער הגיא לירושלים. במסגרת הפרויקט ההנדסי המורכב, מורחב הכביש לשלושה נתיבים. התוכנית כוללת הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות וכן שלושה מחלפים חדשים, בנווה אילן, חמד והראל. בחודש מאי 2015, נפתח לתנועה הקטע החדש בין מחלף חמד למחלף שורש. כזכור, בסוף חודש מרץ, נפתח לתנועה מחלף נווה אילן מחלף חדש המשמש את כל הבאים לנווה אילן, טלז סטון, קרית יערים וישובי הסביבה ויחסוך תנועה מיותרת של כלי רכב שנסעו עד כה בכביש 1 ובתוך הישוב אבו גוש.
 
פרשת טלנסקי: 8 חודשי מאסר על אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר 
מאי 2015, בית המשפט המחוזי בירושלים גזר על ראש הממשלה לשעבר 8 חודשי מאסר בפועל בעקבות הרשעתו בפרשת טלנסקי. בתוך כך, הוטל עליו קנס של 100 אלף שקלים. 

ירושלים 2020
ראש העיר ירושלים ניר ברקת חשף במאי 2015 את תכנית החזון שלו לבירה ל-5 השנים הקרובות. במעמד שר הכלכלה המיועד, אריה דרעי, נציגי ממשל ובכירי התעשייה הוצגה התכנית, המפרטת את המוקדים אשר מהווים את מחוללי הצמיחה והפיתוח של העיר. היקף עלות הפרויקטים המוצעים בתכנית מוערך בכמיליארד שקל, התכנית הוגשה לראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה חגיגית, לרגל יום ירושלים שחל באותו שבוע. 

מיון יולדות חדש בשערי צדק
במאי 2015, נחנך מיון יולדות חדש בשערי צדק ובו 13 עמדות המאפשרות קבלה ובדיקה בפרטיות מלאה. 
ערב שבועות: שני נערים נדקרו בעיר העתיקה
24.5 צעירים יהודים כבני 17 שהיו בדרכם לכותל והלכו ברחוב הבד בעיר העתיקה נדקרו על ידי פלסטיני בן 19 תושב העיר העתיקה שדקר אותם ונמלט, החשוד נעצר זמן קצר לאחר מכן. 

פארק המסילה הפך לספריה חופשית 
14 ביוני, פארק המסילה, הועבר דרך 7 שכונות בעיר, הפך לספרייה חופשית לציבור באוויר הפתוח. מדובר בספרייה הקהילתית הפתוחה הראשונה בארץ שהוקמה בתחנות אוטובוס ישנות לאורך שבעה ק"מ של פארק המסילה. 

טחנת הקמח של ירושלים נסגרת
יוני 2015, אחרי 65 שנות פעילות נסגרת טחנת קמח ירושלים, הטחנה הודיעה ללקוחותיה כי היא מפסיקה את טחינת הקמח ותוך 3 חודשים תיסגר, מדובר בטחנה היחידה הפועלת בבירה. 

 

פפה אללו יו"ר מרצ פורש מעיריית ירושלים 
ביוני 2015, אחרי 17 שנה בעייריה ומועצת העיר, פפה אללו פורש מעיריית ירושלים. מי שיכנס במקומו כחבר מועצה הוא איתי גוטלר ממפלגת העבודה, לורה ורטון תמונה ליו"ר מרצ- עבודה. 
 
פיגוע דקירה בשער שכם 
ב21.6.15 מחבל פלסטיני בן 18, תושב שטחים דקר לוחם מג״ב בסמוך לשער שכם באמצעות סכין. המחבל הבחין בלוחם מג״ב שהיה בדרכו למשמרת, הגיע ככל הנראה מאחוריו ודקר אותו בצווארו. הלוחם שנפצע קשה מאד, הספיק להבחין במחבל, ירה לעברו ופצע אותו אנושות. הלוחם פונה לבית החולים שערי צדק שם השתפר מצבו. 


חיילת נדקרה במעבר רחל

29.6.2015 חיילת נדקרה בעמדת הבידוק במעבר רחל סמוך לבית לחם, אנשי מד"א העניקו טיפול רפואי לחיילת שנמצאה במצב קשה. המחבלת תושבת השטחים כבת 20, נתפסה על ידי כוחות הביטחון ונעצרה. 

האוניברסיטה העברית מקום 23 בעולם
את הדירוג ערך "המרכז העולמי לדירוג אוניברסיטאות" (CWUR) הממוקם בסעודיה והוא נקבע לפי מספר קריטריונים שונים כגון: איכות השכלה (25% מהציון המשוקלל. בסעיף זה דורגה האוניברסיטה במקום ה-15 בעולם), תעסוקת בוגרים - מספר הבוגרים המחזיקים בתפקידי מנכ"ל בחברות מובילות (25%) ואיכות המוסד הלימודי - מספר החוקרים שזכו בפרסים על מחקריהם (25%). בדירוג זה, כאמור, הגיעה האוניברסיטה העברית למקום הראשון בישראל וה-23 בעולם.


מאסר בפועל למציתי בית הספר הדו לשוני 

ביולי 2015 שופט בית המשפט המחוזי צבי סגל גזר שנתיים מאסר על האחים שלמה רחמים ונחמן טוויטו שהורשעו בהצתת בית הספר הדו לשוני שבעיר. כזכור, על פי כתב האישום, ביום שישי 28.11.2014 שלמה רחמים ונחמן טוויטו יחד עם יצחק גבאי החליטו להצית ולרסס כתובות בבית הספר הדו לשוני בירושלים, בו לומדים יהודים וערבים. הדבר נעשה כחלק מפעילותם של הנאשמים כנגד התבוללות וכנגד דו קיום בין ערבים ליהודים.

 

קובי כחלון, סגן ראש ההעיר פורש מתפקידו בעיריית ירושלים 

קובי כחלון שמשמש גם כראש ועדת התכנון המקומית של עיריית ירושלים, הודיע ביולי 2015 לראש העיר, ניר ברקת על כוונתו לסיים את עבדותו בעיריית ירושלים בחודש נובמבר הקרוב.

 


פיגוע דקירה במצעד הגאווה: נערה בת 16 נרצחה

ישי שליסל, יהודי חרדי שדקר לפני עשור במצעד הגאווה בעיר, השתחרר מהכלא ודקר 6 צעירים במצעד הגאווה בבירה ב30.7.15. באירוע נרצחה שירה בנקי ז"ל בת ה-16 שנפטרה מפצעיה בבית החולים הדסה עין כרם, שלושה ימים לאחר מכן. 

 

הדסה: מרפאת ילדים חדשה לטיפול באלרגיות למזון ודלקת של הושט

מרפאה חדשה שנפתחה בהדסה ילדים בחודש יולי, תיתן מענה מקצועי ומרוכז לבעיות שכיחות בקרב ילדים עם אלרגיה למזון ובנוסף תציע מומחים לטיפול במחלה חדשה יחסית- דלקת אלרגית של הושט. 

בקבוק תבערה הושלך לעבר מכונית בבית חנינא: 3 בני אדם נפצעו

באוגוסט 2015 שלושה בני אדם נפצעו כתוצאה מבקבוק תבערה שהושלך לעבר מכונית בכביש 20 ליד בית חנינא, הרכב נשרף כליל. 

יס פלאנט בירושלים 

אחרי שנים של תכנון ובנייה בחודש אוגוסט נפתח מתחם ה-yes planet בעיר, עם 16 מסכי ענק, הקרנה דיגיטלית, סאונד תלת מימד, אולמות IMAX ,4DX , ויהיה פתוח בשבת. המתחם שהוקם שוכן על דרך חברון פינת נעמי, נמצא לא הרחק מחומות העיר העתיקה. בעדה החרדית קיימו מחאות כנגד פתיחתו של המתחם אך ללא הועיל. 

 שרב כבד ברחבי הארץ

בחודש אוגוסט פקד את ירושלים גל חום כבד, בעקבות מזג האוויר השרבי  17 צעירות בנות 19 שטיילו בצומת אלמוג פונו לבית החולים בעקב התייבשות. מזג האוויר השרבי נמשך שבוע שלם ואפילו זקני העיר אמרו שהם לא זוכרים ימים כאלה חמים בירושלים.


משה ליאון חבר מועצת העיר מצטרף לקואליציה 

באגוסט 2015 סכימו ביניהם משה ליאון וראש העיר, ניר ברקת על הצטרפותו של ליאון לקואליציה העירונית בעיריית ירושלים, כמו כן יצטרף ליאון גם כחבר בסיעתו של ראש העיר במועצת העיר. ליאון קיבל את תיק המנהלים הקהילתיים, שהיה שייך עד כה לסגן ראש העיר מאיר תורג'מן. 

קפה לנדוור בגן העצמאות פתוח בשבת

בית הקפה החדש בגן העצמאות בירושלים פתח את המקום בשבתות. הבעלים החליט לוותר על המותג "לנדוור", כדי להסיר את הלחץ מצד החרדים נגד הרשת.

היוזמה להקמת בית הקפה בגן עלתה בעיריית ירושלים לפני כשש שנים, תוך כוונה ברורה שהמקום יפתח בשבת. עם זאת, הדבר לא נכתב במסמכי המכרז שיצא מסיבות משפטיות. בשנה האחרונה עלו חששות רבים בקרב הפעילים החילונים בבירה בדבר פתיחת המקום בשבת. בתחילת אוגוסט נפתח המקום לראשונה בשבתות. 

בעלי מרכולים בירושלים קיבלו קנסות בדרישה לסגור בשבת 

על פי חוק העזר העירוני בעיר, ניתן לפתוח בעיר בשבת "בתי עינוגים", כלומר עסקים של בילוי והסעדה - אולם נאסר לפתוח עסקים המקיימים מסחר רגיל. בשנים האחרונות נפתחו כמה מרכולים ופיצוציות בעיקר במרכז העיר. בהחלטה שקיבל לאחרונה היועץ המשפטי לעירייה, הוחלט כי בירושלים יוגדרו אזורים בהם תבוצע אכיפה מופחתת של החוק כך שבפועל יוכלו העסקים להמשיך ולפעול. כך למשל, עסקים יוכלו להמשיך לפעול באזורי הבילוי בעין כרם, תלפיות ובשכונות חילוניות בדרום-מערב ירושלים, בהן קרית יובל. אזורים אחרים, מרכז העיר, קרית הלאום וכמובן הרובע היהודי והשכונות החרדיות ייאכפו במידה מוגברת. התוצאה היא שהעירייה תפעל נגד שמונת בתי עסק הפועלים במרכז העיר, תטיל עליהם קנסות כך שהם עלולים להיסגר. 


עץ מוצצים ראשון בירושלים

מדובר בעץ שלאחרונה פיתח זן מיוחד של פריחה בשלל צבעים-כחול ואדום ורוד וצהוב כתום וירוק סגול וטורקיז, אין מדובר בפריחת פרחים-הפריחה המיוחדת היא של מוצצים. עץ המוצצים נועד לסייע בתהליך הגמילה ממוצץ ולאפשר לילד חוויה של פרידה מחפץ אהוב והצטרפות לקהילת הילדים ה"בוגרים" בשכונה. 

סופת אבק

בשבוע האחרון סופת אבק כבדה תפסה את ישראל, מדובר בסופת האבק הכבדה שיותר בחודש ספטמבר ב-15 השנים האחרונות. שיא זיהום האוויר נמדד בבירה הירושלמית. אירוע מסוג זה נחשב חריג מאוד לתקופה של השנה, ערכי זיהום אוויר גבוהים נמדדו בכל תחנות הניטור הפרוסות ברחבי הארץ.

 

כל זאת ובלי שהזכרנו פלילים, ארגון דאע"ש, סוריה, דו"ח העוני ועוד.

תמונות: flash 90, דוברות העירייה, דוברות מד"א, דוברות איחוד והצלה, דובר חטיבת המשטרה, באדיבות דוברות הדסה, דוברות כבאות והצלה. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה