אהבת חינם בדרך לים המלח



אנחנו חולפים על פני המקום הזה כמה פעמים בשנה כשאנחנו יורדים לים המלח ובדרך כלל ממהרים להגיע למלון ולא מעלים על דעתנו מה אנחנו מפסידים – הכוונה לאתר השומרוני הטוב. מדובר במקום עם סיפור, בתחנת דרכים , בשרידים רבים מהרבה תקופות. אתר שראה אין סוף עולי רגל וצליינים מכל הדתות ,וגם קשור לסדרה סיינפלד וכל זה 10 דקות מהגבעה הצרפתית

אתר השומרוני הטוב נמצא מצד ימין של הכביש שיורד מירושלים לים המלח האתר נמצא על   ציר  תנועה ראשי (היום האוטוסטראדה מירושלים לים המלח) עתיק ששימש יהודים שבאו מהגליל לירושלים ושל צליינים נוצרים שירדו לטבול באתר הטבילה שעל הירדן קאסר אל יהוד.

מקור שמו של המקום הוא מהסיפור על השומרוני הטוב שמופיע בברית החדשה.. מדובר על איש אחד שירד מירושלים ליריחו והותקף ונשדד והושאר במקום מדמם למוות. על פי הסיפור כהן עבר במקום והתעלם וכך גם לוי רק שומרוני "פשוט"  שעבר במקום טיפל בו האכיל אותו ושיכן אותו במלון על חשבונו.מאז זה משל ודוגמא המסייע באופן מיידי ללא תמורה .משל לאהבת חינם מבלי לבקש או לקבל תמורה. חובבי הסדרה סיינפלד ודאי זוכרים את פרק הסיום שמבוסס כולו על סיפור השומרוני הטוב.

באתר המוחזק ע"י רשות הטבע והגנים יש מוזיאון שמציג שרידים ארכיאולוגיים ובעיקר פסיפסים  של בתי כנסת וכנסיות מהתקופה הביזנטית מכל חלקי ארץ ישראל. אחד האגפים במוזיאון מיוחד לעדה השומרונית. במקום גם שרידים של כנסיה קדומה. המוזיאון נמצא בתוך מבנה משופץ שהיה במקור חאן מהתקופה העותמאנית.

באתר אוסף מרשים של פסיפסים  מהתקופה הביזנטית מכנסיות ובתי כנסת רבים משטחי יו"ש ועזה. המוצג המרכזי הוא הפסיפס מבית הכנסת העתיק בעזה  שהתגלה בשנות השישים של המאה שעברה. כל הפסיפס הועתק בשלמותו לכאן ויש בו צורות של צמחים ובעלי חיים, כמו נמר, לביאה,טווס, ג'ירף זברה ועוד  ( ראה תמונה)

 

המוזיאון נחנך בשנת 2009 על ידי קמ"ט ארכיאולוגיה במינהל האזרחי ליהודה ושומרון  ושנה אחר כך עבר לידי רשות הטבע והגנים. במקום גם נמצאו בורות מים, מערות מגורים, וכנסיה עתיקה.

הממצאים היהודים החשובים כוללים שלושה העתקים: דוד שפורט בנבל מבית הכנסת בעזה. כתובת ההקדשה מסוסיא, והכתובת "שלום על ישראל" מבית הכנסת ביריחו. שני האחרונים הם העתקים. 

הכניסה כרוכה בתשלום קטן, האתר שווה נסיעה מיוחדת שלא לדבר אם אתם מטיילים או עוברים במקום.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה