האוניברסיטה העברית בין 50 המובילות בעולם



האוניברסיטה העברית בירושלים דורגה במקום ה- 47 בעולם ובמקום הראשון בישראל במדד החדש של ויקיפדיה, שמדרג את האוניברסיטאות המשפיעות בעולם

הדירוג פותח על ידי שני חוקרים מאוניברסיטאות בצרפת, חוזה לאגס ודימה שפליאנסקי. החוקרים השתמשו במספר מרכיבים לקביעת הדירוג, בהם אלגוריתמים מסוימים שבהם גוגל משתמשת לדירוג אתרים בתוצאות מנועי החיפוש שלה, מספר האזכורים של המוסדות המדורגים ב-24 המהדורות של ויקיפדיה בשפות השונות ועוד.

אלגוריתם ה- PageRank משמש לדירוג אתרים בתוצאות מנועי החיפוש של גוגל, החברה האמריקאית המציעה שירותי חיפוש מידע ופרסום באינטרנט. האלגוריתם מחשב עבור כל דף אינטרנטי את מידת החשיבות שלו על פי כמות הדפים המקשרים אליו וחשיבותם של הדפים המקשרים. באופן זה מציג האלגוריתם את דף האינטרנט בדירוג תוצאות החיפוש בהתאם לחשיבות שקבע לו. החוקרים הפעילו את האלגוריתם הזה בבדיקת מאמרים של ויקיפדיה, כשעבור כל אוניברסיטה שהוזכרה בוויקיפדיה נבדקו מספר ואיכות הקישורים המובילים אליה, וניתוחם קבע את מיקומו של המוסד האקדמי בדירוג.

החוקרים ניתחו 24 מהדורות שפה שונות של ויקיפדיה, שכללו כ-17 מיליון מאמרים בסך הכל.

המפתחים יצרו את שיטת הדירוג הזו על מנת למנוע הטיות תרבותיות, היסטוריות וגיאוגרפיות שהם מאמינים עשויות לפגום בדירוגים המסורתיים הקיימים.

כך הם כתבו: "גישות דירוג (מסורתיות) מבוססות על כללי הבחירה האנושיים, שלא יכולים להיות שלמים או שעשויים להעדיף בחירות תרבותיות מסוימות. לכן חשוב שתהיה שיטה סטטיסטית מתמטית עצמאית שתדרג את האוניברסיטאות באופן עצמאי וחף מחוקי אנוש כלשהם. דירוג ויקיפדיה מספק את ההערכה המתמטית הסטטיסטית של אוניברסיטאות בעולם שיכול להיחשב כדירוג עצמאי חדש ומשלים לגישות הקיימות. אנו מקווים שלשיטה שלנו יימצא שימוש רחב יחד עם דירוגים אחרים."

הטכניקה החדשה דירגה את האוניברסיטה העברית במקום ה-47 בעולם, עם תוצאת PageRank של 483, ו-12 אזכורים ב-24 המהדורות של ויקיפדיה.

תוצאות הדירוג החדש של ויקיפדיה חופפות בכ-60 אחוזים עם דירוג 100 האוניברסיטאות בדירוג האקדמי של האוניברסיטאות בעולם, המוכר כדירוג שנגחאי. בדירוג 10 האוניברסיטאות המובילות ישנה חפיפה של כ-90 אחוזים. 

דירוג שנגחאי נחשב לאובייקטיבי והחשוב מכל מדדי האוניברסיטאות בעולם. ב-2015, האוניברסיטה העברית דורגה במקום ה-1 בישראל, במקום ה-3 באסיה ובמקום ה-67 מבין כ-1,200 אוניברסיטאות שהושוו בדירוג שנגחאי.

בריטניה מובילה את הדירוג של ויקיפדיה עם המוסדות קיימברידג' ואוקספורד במקום הראשון והשני בהתאמה, ואחריהם המוסדות האמריקאיים הרווארד, קולומביה ופרינסטון.

מוסדות השכלה גבוהה ישראלים אחרים שנימנו בדירוג הם – הטכניון (במקום ה-108), אוניברסיטת תל אביב (168), מכון ויצמן למדע (183), אוניברסיטת בר אילן (201), אוניברסיטת בן-גוריון שבנגב (221), אוניברסיטת חיפה (211), אוניברסיטת אריאל (321) המכון הטכנולוגי חולון (670).

תמונה: באדיבות דוברות האוניברסיטה העברית  


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה