5 פרויקטים של "פינוי-בינוי" בירושלים זכו במענק של 30 מיליון ₪



משרד הבינוי והשיכון הודיע השבוע על הפרויקטים הזוכים במענק המיוחד בהתחדשות עירונית בירושלים למתחמי פינוי-בינוי בסך כולל של 30 מיליון ₪. המענק חולק לחמישה פרויקטים של התחדשות עירונית בירושלים במסגרת "קול קורא" שהוציא משרד הבינוי השיכון לקבלת המענק בעיר בשנה שעברה.

קבלת המענק אפשרה ליזמים של חמשת הפרויקטים שנבחרו (המציעים בסך הכללי תוספת של 1,139 יחידות דיור), להפחית את הצפיפות המרובה בפרויקטים אלו, כך שתושבי מתחמי "פינוי בינוי" ייהנו מפרויקטים בעלי צפיפות מעוטה בהשוואה לתכנון הראשוני טרם קבלת המענק.   

הפרויקטים שזכו במענק:

1.      רחוב קלנר בקריית היובל (קבוצת פלא נדל"ן).

2.      רחוב סן מרטין 23-25 בקטמונים (חברת אפריקה התחדשות עירונית).

3.      רחוב בוליביה 14 בקריית היובל (חברת אפריקה התחדשות עירונית).

4.      רחוב הנטקה 78-84 בקריית יובל (חברת מנרב).

5.      רחוב שטרן 37-41 בקריית היובל (חברת קדמת היובל).

המענק הינו מימוש של החלטת הממשלה ביום ירושלים 2014, לפיה יינתנו ליזמים/קבלנים בתחום ההתחדשות העירונית בירושלים בלבד, על פי קריטריונים של המשרדים השונים, מענק מיוחד של עד 80,000 אלף שקלים על כל יחידת דיור שתפונה בפרויקטים של התחדשות עירונית במתחמי "פינוי-בינוי" המאופיינים בין היתר בצפיפות גבוהה, בערכי קרקע נמוכים, בשכונות בעלות רקע סוציו-אקונומי נמוך, תחשיב כלכלי נמוך וכן סף מינימלי של הסכמה עקרונית מצד הדיירים לפרויקט.

משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר נרתמו לתקצוב מענק בלעדי להתחדשות העירונית בירושלים מתוקף החלטת ממשלה בנושא ובתיאום עם ראש-העיר ירושלים - ניר ברקת, הדרג המקצועי בעירייה ומינהלת התחדשות העירונית בחברת מוריה - לפתרון כשל השוק בתחום.

המענק הכספי שיוענק ליזמים, מצטרף לסיוע הנרחב של העירייה וסל הטבות ייחודיות עליהן החליטה, במטרה לקדם באופן מואץ את תחום התחדשות עירונית בירושלים, על פי מדיניות ראש העיר, ניר ברקת.

בין היתר הוחלט על מתן פטור גורף מהיטל השבחה בפרויקט "פינוי-בינוי" שימומשו ב-7 השנים הקרובות, יינתן מסלול ירוק ומהיר לפרויקט "פינוי-בינוי" שיכלול הליכי אישור לפרויקטים והסרת חסמים בירוקרטים. 

בנוסף, נקבעו בירושלים חמישה מתחמים מוכרזים ל"פינוי-בינוי" עם תכנית בניין עיר (תב"ע) מאושרת, המגדירים את המדיניות ואת הזכויות בשטח. כמו-כן, הוקם צוות בין-משרדי משותף לעירייה, הוועדה המחוזית ומשרד השיכון לבדיקה וקידום של כל יוזמה להתחדשות עירונית, החל משלב הייזום.

יש לציין כי לצורך קידום פרויקט התחדשות עירונית בירושלים הקים ראש -עיר מינהלת ייעודית לתחום ההתחדשות העירונית בחברת מוריה - החברה לפיתוח ירושלים. המינהלת מלווה את היזמים והתושבים המעוניינים בפרויקטים של התחדשות עירונית באופן צמוד ומקצועי לכל אורך התהליך, החל משלב התכנון ועד לשלב סיום הפרויקט, תומכת ומלווה את ניהול הפרויקט, מסייעת ליזמים בהסרת חסמים בירוקרטיים ומעניקה סיוע מקצועי בחינם. בנוסף, המינהלת מעניקה לתושבים חבילת סיוע ייחודית הכוללת בדיקות היתכנות ראשונית, ליווי תכנוני, סיוע אדריכלי וחוות דעת מקצועיות ללא תשלום.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט: "בחודשים האחרונים קדמנו את תחומי ההתחדשות העירוניות ושיקום השכונות בכל רחבי הארץ בתכניות בעלות משמעות חברתית. לירושלים, בירת ישראל, ישנה חשיבות מיוחדת, ואנחנו מרכזים בה מאמצים רבים. הפרויקט הייחודי בתחום ההתחדשות בעיר עתיד לחזק את תושבי ירושלים ולשפר את שכונותיה. אנחנו מתכוונים להמשיך ולהשקיע בבירה, בתהליכים של התחדשות עירונית, בניה חדשה, שיקום וחיזוק שכונות ודיור ציבורי".

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת: "אנחנו שמחים להיות פורצי דרך בארץ ולתמרץ את היזמים והתושבים שהינם הלקוחות של העירייה לחדש את פניה של ירושלים במתווה בו כולם רק מרווחים". ברקת הוסיף כי תחום ההתחדשות העירונית מהווה את אחד הכלים המרכזיים שלנו להגדלת היצע הדיור בבירה ולחידוש יחידות דיור ישנות, תוך ניצול יעיל יותר של הקרקע. התחדשות עירונית באמצעות "פינוי-בינוי" היא הזדמנות פיזית וחברתית ליצירת סביבת מגורים איכותית, נעימה, חווייתית וקהילתית עם שירותים חברתיים משודרגים בה. כמו כן,  יביאו התכניות לחידוש תשתיות עירוניות וסטנדרט מגורים גבוה שתואם צרכים עכשוויים, ליצירת מרחב ציבורי איכותי יותר, לפתרון בעיות תנועה וחנייה וישפרו משמעותית את איכות החיים בעיר, לרבות במתחמים המצויים בשכונות במצב סוציו אקונומי נמוך ובשכונות בעלות תשתיות ישנות".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני: "משרד הבינוי והשיכון רואה חשיבות גדולה בקידום תהליכי ההתחדשות העירונית גם, ואפילו דווקא, במקומות בהם קיים קושי כלכלי למימושם. זאת מתוך הבנה כי מעבר לתוספת יחידות הדיור למשק ולחידוש המרקם הבנוי, תהליכי ההתחדשות העירונית נועדו בראש ובראשונה בכדי לשפר את איכות חייהם של התושבים במתחמים המתחדשים".

דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה: "ההתחדשות העירונית בירושלים נמצאת בתנופה אדירה, בהתאם לחזונו של ראש העיר, ניר ברקת ובעידודו. המענק הכספי שמוענק רק בירושלים בפרויקטים של התחדשות עירונית במתחמי פינוי בינוי מצטרך לשורה של כלים מעשיים ייחודיים ומשמעותיים העומדים לרשותם של יזמים /קבלנים לקידומה המואץ של התחדשות עירונית בעיר. יחד עם מדיניות תכנון ברורה ועבודה חברתית עם התושבים- אין סיבה שירושלים לא תוביל את תחום התחדשות עירונית בישראל".

 

תמונה: הדמיה לפרויקט מרום גנים ב' – מבט מהפארק – באדיבות olin  הדמיות באדיבות דלה- פרגולה אדריכלים.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה