25 שנים ליחסים הדיפלומטיים בין סין וישראל



שגריר סין בישראל: "היחסים בין סין וישראל עמדו באתגרים מורכבים, היקף המסחר הגיע ב-2016 ל-11 מיליארד דולר, גידול של פי 200 מאשר לפני כינון היחסים הדיפלומטיים"

היום (ג') התקיים באוניברסיטה העברית טקס לציון 25 שנים לייסוד היחסים הדיפלומטיים בין סין וישראל. הטקס נערך במעמד שגריר סין בישראל, מר ז'אן יונג-סין, רקטור האוניברסיטה העברית פרופ' אשר כהן, ראש מכון קונפוציוס באוניברסיטה ד"ר ליהי יריב לאור ואורחים מתחום הדיפלומטיה והיחסים המסחריים בין המדינות.

היום לפני 25 שנים חתמו בבייג'ינג שרי החוץ של שתי המדינות על הסכם לכינון היחסים. לנו, באוניברסיטה העברית, בתור המוסד הראשון שהוביל את תחום לימודי סין בארץ, הייתה ההזדמנות לחזות בקשר הפורח והמתפתח בין המדינות ובהתאם בגדילה עקבית במספר הסטודנטים הישראלים המעוניינים ללמוד אודות סין וכן סטודנטים סינים המגיעים ללמוד באוניברסיטה. לפני שנתיים נוסדה התוכנית ללימודי אסיה ומנהל עסקים באוניברסיטה, שהפכה בין לילה למבוקשת וכיום ישנה תחרות על כל מקום בה.

רקטור האוניברסיטה, פרופ' אשר כהן ברך ואמר: "ראוי שאירוע מסוג זה מתנהל באוניברסיטה העברית לא רק בגלל המחקר המוביל והסינולוגים שלנו שתרמו להקמת הגשר בין סין וישראל אלא גם בגלל שהיום יותר מתמיד האוניברסיטה עומדת בחזית שיתוף הפעולה הסיני- ישראלי בתחום החינוך, חדשנות והבנה תרבותית. הקשרים עם סין מעצבים במידה רבה את האוניברסיטה בהיבטי תחומי המחקר בה ופוטנציאל לעתיד. מסדרונות האוניברסיטה, הספריות ומעונות מלאים היום במאות סטודנטים סינים הלומדים בתוכניות לימודים שונות. השפה הסינית נעשתה רביעית בנפוצות שלה אחרי עברית, ערבית ואנגלית."

עוד אמר: "לאחרונה מתגברת התופעה של פילנתרופים סינים שתורמים לאוניברסיטה. הם לא עושים זה בגלל שורשיהם היהודיים או חיבורם העז לעיר ירושלים אלא הם מזהים את האוניברסיטה כמובילה עולמית בחומי מחקר רבים והם רוצים שנהיה אלה אנחנו שנטפח את הדור הבא של האקדמאים הסינים."

שגריר סין בישראל, מר ז'אן יונג-סין אמר באירוע: "כבוד גדול להיות באוניברסיטה העברית לחגוג את 25 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין ישראל וסין. ב-25 השנים האחרונות צפינו בגידול מהיר בתחומים מגוונים. היחסים עמדו במבחן של סיטואציות מורכבות ואתגרים. הגידול הכלכלי יוצא דופן, ושיעור המסחר בין המדינות נאמד ב-11 מיליארד דולר, נתון שגדל פי 200 ואף יותר מכך ב25 השנים החולפות. גם העברת הידע בין שתי המדינות גדלה בייחוד בתחומים כמו חינוך, תרבות, אמנות, תיירות ואקדמיה. היום אנחנו בתחילתו של עידן חדש, אנו מסתכלים קדימה אל אופק בהיר ומלא הזדמנויות, עוד יותר מאלו שהיו לפני כן. אני בטוח שהיחסים בין המדינות יעמדו בכל אתגר והחברות רק תלך ותתבסס".

עוד הוסיף השגריר: "גיליתי שישנם צעירים ישראלים בסין שמוכנים להעברת הלפיד, חלקם בוגרי האוניברסיטה העברית שידועה בהוראה והמחקר שלה, רבים מבוגריה עוסקים בהעמקת הקשרים בין ישראל וסין ואני מקווה שכולם כאן היום ימשיכו בתרומתם לידידות ושיתוף הפעולה בין המדינות. בעוד שלושה ימים נחגוג את תחילת שנת התרנגול, המסמלת תקווה שמחה והצלחה, לרגל כך אאחל לשתי המדינות המשך יחסים מוצלחים ופורים".

 

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה