"יש מלא סוגים של גנים - וכל אחד מחזיק באג'נדה ובשיטת חינוך שונה" השבוע בבלוג קטי סטאר מביאה רשימה של סוגי הגנים

מאז ומעולם הייתי בטוחה שיש רק פרשנות אחת למוסד הזה שנקרא גן ילדים. מעולם לא תיארתי לעצמי שרשימת ההמתנה מתחילה עוד לפני שהילד בכלל בתכנון, ושהעלויות מגיעות לסכומים שבהם אולי עדיף כבר לרכוש את כל הגן (נשמע לי כמו עסקה יותר כדאית ביחס לסכום ההשקעה). מה שעוד לא הכרתי, זה שיש מלא סוגים של גנים - וכל אחד מחזיק באג'נדה ובשיטת חינוך שונה. זהו, פה אני רשמית מבולבלת. אז החלטתי לחקור קצת בנושא, ולפניכם רשימה של סוגי הגנים ומה זה בכלל אומר:

גן אנתרופוסופי - בגן כזה עובדים בשיטת וולדורף העולמית, ועיקר הגישה היא שפעוטות וילדים מגלים את העולם דרך החושים שלהם ולכן הצעצועים בגן כזה יהיו מחומרים טבעיים: צעצועי עץ מלא מסוגים שונים, כלי מטבח מעץ או מתכת, בובות וחיות רכות שאותם תופרים וסורגים הגננים, בדי משי וכותנה, כתרים לראש מפרחים, צדפים, איצטרובלים ועוד. מאפיין נוסף בגן מהסוג הזה, הוא העיקרון שילדים מגיבים בצורה של חיקוי, ולכן החינוך נעשה מתוך מתן דוגמא אישית על ידי צוות הגן. שיטה זו אינה מעודדת תחרותיות, או הישגיות. לא מלמדים לקרוא, לכתוב או חשבון והלמידה היא מתוך עשייה של פעולות יומיומיות.

 

גן מונטיסיורי - גן כזה פועל בשיטה של ד"ר מריה מונטיסיורי, רופאה ומחנכת איטלקייה. השיטה דוגלת בפיתוח הלימוד העצמי אצל הילד, מתוך אמונה שהילד יתפתח בעצמו באופן ספונטני ומתוך סקרנות טבעית. הגננת אינה מפעילה את הילדים, אלא מתערבת רק במקרים מסוימים ובשביל להפנות את תשומת לבם של הילדים אל עבר החפצים שאותם ילמדו בעצמם. בגן מונטסיורי האווירה היא לימודית והילדים לומדים לקרוא, לכתוב, למדוד, לספור, וכמו כן גם עבודות בית וגינה. האג'נדה של גן כזה היא שהילד עושה בדיוק את מה שהוא רוצה לעשות ואף אחד לא מחייב אותו לפעול אחרת.

 

גן זורם/דמוקרטי - על פי שיטתו של גדעון לוין, מרצה לגיל הרך משנות השבעים. בגן כזה הילדים בעלי זכות בחירה והחלטה לגבי סדר היום שלהם. הפעילות היא חופשית במשך כל היום וכל ילד בגן מחליט בעצמו מה הוא מעוניין ללמוד היום ובאיזו  פעילות הוא מעוניין להתעסק. תפקיד הצוות  הוא לעודד את הילד למצוא את תחומי העניין הייחודיים לו. בגן כזה אין יתרון בפעולה אחת על פני פעולה אחרת, ולכן הילד רשאי להתפתח בקצב שלו ולפי החלטתו האישית. שיטה זו מעודדת את הילדים להיות קשובים לעצמם ולא להזדקק למסגרת ובכללים על מנת להגשים את עצמם.

 

גן ירוק - בגן כזה מתמקדים בעיקר בסביבה, ומקיימים פעילויות למען הסביבה כמו איסוף חומרים למחזור, קומפוסט. מנחילים לילדים ערכים של כבוד לזולת, אהבת הטבע ושימור סביבתי. אלו הם גני ילדים שמקבלים "הסמכה לגן ירוק" מטעם המשרד לאיכות הסביבה. בגנים כאלה יש פינת חי, מגדלים גן ירק ושמים דגש על אורח חיים צנוע, ללא הוצאות מטריאליסטיות מיותרות. כמו כן, ילמדו בגן על החשיבות של פעילות גופנית ותזונה בריאה.

 

גן נושאי - זהו גן שמתמקד בנושא ספציפי שעומד במרכז העשייה כמו למשל: גני אנגלית ושפות אחרות, גן מוזיקה, גן אומנות ועוד. צוות הגן מורכב מאנשי מקצוע אשר מתמחים בתחום בו עוסק הגן. בגני שפות, השפה המדוברת תהיה שפת האם של הגננת והילד ילמד את השפה כחלק מהתנהלות יומיומית בשפה זו. בגני מוזיקה, מדעים ויצירה רוב הפעילות תתמקד בעידוד התחום הנבחר ובפעילויות בזיקה לתחום. כמובן שהתכנים מותאמים לגיל וליכולת הילד.

 

גן אלטרנטיבי - זהו גן המשלב ערכים וגישות של הניו אייג', כאשר הרוב מגיע מהמזרח הרחוק. הם מאמינים בפיתוח גוף-נפש ומלמדים ילדים לחוש את האנרגיות שלהם ולהיות קשובים להן. כל ילד זוכה ליחס אישי, המאפשר לו להתפתח על פי יכולתו ללא השוואה לילדים אחרים. הגנים הללו משלבים מגע רב כגון חיבוקים ועיסויים, תמיכה וחיזוקים חיוביים לילד. הילדים לומדים לעשות יוגה, מדיטציה, דמיון מודרך ושיאצו.

 

מקווה שעזרתי לכולנו להבין קצת יותר :)


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה