פתרונות חדשניים לאתגרים מרכזיים בעיר



ה-WEWORK הראשון במזרח ירושלים, שכונת מכולות אקולוגית לדיור בר-השכרה, קואופרטיב להוזלת מחירי תמ"א 38 ומרכז צעירים לנוער חרדי בסיכון - הם רק חלק מסטארטאפים חדשים שמצליחים לתת מענה לאתגרים מרכזיים בעיר

שישה סטארטאפיסטים ירושלמיים ישבו לשולחן אחד במאיץ היזמות הירושלמי של עמותתPresenTense"", עיריית ירושלים ו"צעירים במרכז" ונדרשו לחשוב מחוץ לקופסא ולהציג פתרונות חדשניים לאתגרים מרכזיים בעיר. את התוצאות ניתן לראות בערב השקות חגיגי של המיזמים בשבוע הבא שיתקיים ברובע המדיה JVP ובמעמד ראש העיר.

מאיץ היזמות "יזמים" של עמותת "PresenTense" שפועל בירושלים זוהי השנה השביעית, אחרי שטיפח במחוזותיו למעלה מ-100 יזמים עם עשרות מיזמים חדשניים, ומדורג ראשון בארץ בתחום היזמות של נשים חרדיות.

בגרסתו החדשה, מאיץ "יזמים" פעל השנה בשיתוף עיריית ירושלים וצעירים במרכז ופתח את שעריו ל-6 מיזמים בלבד שעברו את המיונים – נשים וגברים כאחד, כולם בעלי השקפת עולם רחבה, חזון מגובש, יכולות יישום גבוהות ולא פחות חשוב – ברק בעיניים.

ערב ההשקות שייערך ברובע המדיה  JVP (דרך חברון) מחר 4.9.17, יסכם ארבעה חודשי עבודה אינטנסיביים של מיטב המוחות מכלל הקהילות בעיר, על מיזמים סופר חברתיים וחדשניים עבור אתגרים מרכזיים הנמצאים על סדר יומה של העיר ירושלים בתחומי הקהילה, התעסוקה, אתגריהם של עולים, צעירים ובני הגיל השלישי. כעת עם השלמת התכנית, כל אחד מהיזמים מוכן לצאת לשוק האמיתי.

בין מסיימי התכנית, מיזם "SmartRent" – קומפלקס מגורים מרהיב להשכרה של 128 יחידות דיור בדמות מכולות מעוצבות ומאובזרות כבית לכל דבר, שיוקם בלב שכונת רמות, בסמוך לבית ספר, קניון, שטחי מסחר ופנאי, על קרקע עירונית מבוזבזת של 22 דונם. הקומפלקס ייתן דגש לחקלאות, ואקולוגיה, כולל בין היתר שימוש בגגות סולאריים להפקת חשמל, וייצור חוויה קהילתית שלמה סביב המתחם, בשיתוף עם תלמידי בית הספר והמרקם הסביבתי. מדובר בטרנד שתפס וכבר הפך לסיפור הצלחה בלונדון, אמסטרדם, בניו יורק ובפריז. לפרויקט הירושלמי הזה כבר יש משקיעים פוטנציאליים ומודל בנוי שיוצג בערב ההשקות.

Peacework - ה-"Wework" של מזרח ירושלים – 240 מ"ר של האב וחלל עבודה ישראלי-פלסטיני משותף בשכונת שיח' ג'ראח שפונה לארגונים חברתיים הפועלים לקידום רב תרבותיות, סובלנוצ ודו-קיום, שישבו יחד ליצירה משותפת. כיום 63% מהפעילים החברתיים פועלים מתוך הבתים הפרטיים שלהם או יושבים בבתי קפה, והמטרה היא ליצור חלל עבודה מסודר ומעוצב, שבין היתר הוא כר לשיתופי פעולה בין הארגונים עצמם. החלל כבר קיים ויתחיל לפעול ממש בקרוב.

מרכז צעירים חרדי - מרכז תעסוקה ויזמות הפונה לצעירים חרדים בגילאי 18-25 אשר נשרו ממסגרת הישיבה. הנתונים העדכניים כיום מצביעים על 3,000 נושרים בשנה שפונים כיום לישיבות לנוער בסיכון. המרכז יסייע לצעירים למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם לעבוד וללמוד, וכן להתמודד עם האתגרים החברתיים והתרבותיים על מנת להשיב אותם כשווים לקהילה. המרכז פעיל כבר בימים אלה ומצמיח מתוכו מספר סיפורי הצלחה.

מנוף – המסלול החברתי להתחדשות עירונית – גורם מתכלל שמאגד קבוצת תושבים לפינוי בינוי או לתמ"א 38 ליצירת הסכמה בקרב הדיירים, מיצוי זכויות, הסרת חסמים, תמיכה, ייעוץ וליווי הדיירים בידי גורם מהמגזר השלישי ובהמשך גם במימון, קבוצות רכישה לחברת אחזקה בבניין ועוד. המסלול יודע לפצח גם מתחמים עם מורכבויות גבוהות וכאלה שאינם מזמינים את היזמים להשקיע בהם מסיבות בירוקרטיות או כלכליות שונות.

מיזם חדשני נוסף הוא "EZ Aliyah" – להקלה בתהליך הקליטה של עולים חדשים והנגשת הבירוקרטיה הישראלית כולל ליווי וייעוץ בנקודות חיכוך. הפרויקט נועד לתת מעטפת משלימה ל"סל הקליטה", בכל הקשור דווקא לצרכים השגרתיים והיומיומיים שעולים חדשים זקוקים להם ומתקשים להשיג בעצמם בין היתר בשל קושי שפתי ופער תרבותי שמקשה על הביטחון שלהם ביצירת קשר עם ספקים שונים – החל במיצוי זכויות, בירוקרטיה, התקשרות עם חברת סלולר, אינטרנט, מוסכים, טכנאים, קבלני שיפוצים ועוד.

Xfactor – כיום בישראל 60 אלף בעלי מוגבלויות באקדמיה וכל סטודנט עולה למדינה בין 30-70 אלפי שקלים הכוללים סיוע בשכר דיורה, דמי קיום, מימון לימודים ושעות סיוע בלימודים, לכן כל שנה נוספת שבה הסטודנט יקצר את לימודיו חוסכת למדינה עשרות אלפי שקלים. יזם "xfactor", בעצמו נולד עם שיתוק מוחין, בוגר תואר ראשון ושני וכיום אף דוקטורנט מצטיין, שלאור ניסיונו רב השנים באקדמיה ער לכך שסטודנטים עם מוגבלויות מתקשים לסיים את התואר ב-3 שנים כמקובל וחלקם אף נושרים. לפיכך, יזם פרויקט בשיתוף אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית, שנועד לחבר בין סטודנטים בעלי מוגבלויות לבין מנטורים מתוך הפקולטה, שיעניקו ליווי של שעות הקראה וסיוע נוסף, תמורת מלגה.  

במהלך התכנית הוכשרו היזמים במפגשים דו-שבועיים, עברו סדנאות יזמות וקיבלו ייעוץ וליווי פרטני של מנטורים עסקיים. כמו כן, היזמים חוברו לרשת של אנשי מקצוע בעיריית ירושלים במטרה לספק רשת של קשרים, מידע וסיוע בכל הקשור להסרת חסמים.

עמותת "PresenTense", שהחלה את דרכה במשרד קטן בירושלים, הייתה זו שהובילה את מהפכת היזמות בעיר עם ההאב הראשון בישראל, המאיץ החברתי הראשון שנפתח בישראל, ושכיום מוביל בסקטור של נשים חרדיות והצמיח מתוכו עשרות עסקים חברתיים ועמותות מקומיות שהתחילו את דרכם במאיץ.

ירושלים מהווה את בירת תרבות היזמות החברתית ועיר מובילה ביזמות בכלל, ולמיזמים חברתיים-עסקיים אפשרות רבה להתפתח ולהתרחב במרחב הירושלמי, תוך מענה לצרכי הקהילה וקבלת תמיכה מאקו-סיסטם ענף ומגובש. בכל תכנית של מאיץ "יזמים" בירושלים מעורבים למעלה מ200 איש מהקהילה, דבר המאפשר מעורבות של מעגלים רבים והגדלת האימפקט.  מעורבות התושבים בחיי העיר ובעיצוב עתידה היא מהותית.

בין בוגרי התכנית לאורך השנים ניתן לראות מיזמים פעילים ומוכרים ברמה הכלל ארצית, דוגמת זוכה פרס משרד התיירות "מדריך תיירות בשידור חי" – פלטפורמת תיירות המאפשרת לאנשים ברחבי העולם לחוות את ישראל בלחיצת כפתור ובצורה אותנטית שאינה מעובדת, שתשדר את כל אתרי התיירות בישראל בשידור ישיר. "אברהם הוסטל" – רשת של אכסניות פרטיות הראשון שהחלה עם הסניף הראשון בכיכר הדוידקה בירושלים ומאז התרחבה גם לנצרת עלית ותל-אביב במטרה לקדם את התיירות העצמאית של תרמילאים בישראל. "אקשיבה" - פלטפורמה חינמית שמאפשרת לחרדים לשאול את כל השאלות האסורות באופן אנונימי ולקבל מענה מאנשי מקצוע עם זיקה לעולם החרדי.

מיזמים חברתיים מוכרים נוספים דוגמת "הבוידעם" –סטארט-אפ חברתי בדמות רשת חנויות בגדי יד שנייה אופנתיות ומעוצבות בהמון סטייל אשר מוצאות מקום לכולם, אנשי צוות שהם בעלי מוגבלויות ופגועי נפש, "הישיבה החילונית בירושלים", "ECOTECH" – אקולוגיה וטכנולוגיה למען הקהילה ועוד.

גיא שפיגלמן, מנכ"ל עמותת "PresenTense": "אנו פועלים זוהי השנה השביעית בבירה וגאים להיות חלק ממהפכת היזמות בירושלים עם פתיחתו של 'יזמים' כמאיץ היזמות החברתית הראשון שפעל בישראל. התכנית במתכונת החדשה אפשרה לאזרחים להשפיע על סביבתם המידית באופן חדשני ויצירתי ובשילוב כוחות של העירייה והאזרחים אנו רואים כי ניתן לשפר את אורח החיים של מגוון רחב של אוכלוסיות בירושלים ולטובת כולנו. אנו מאמינים כי קהילה תומכת היא תנאי הכרחי להצלחתו של היזם הבודד, והצלחתם של יזמים ויזמות בחברה היא המפתח לקיום קהילה פעילה וחזקה".

רני רוזנהיים, מנהל אגף חברה בעיריית ירושלים: "כחלק מההתחדשות באגף חברה בעירייה בחרנו לקיים מאיץ בשיתוף עמותה ירושלמית, מתוך אמונה כי יש המון ידע בחוץ אצל תושבים יזמים, שבעזרתו ניתן לקדם ולפתור אתגרים של העיר ירושלים ושל עיריית ירושלים. אנחנו שמחים על התהליך ומקווים שהיוזמות שיצאו מהמאיץ יצליחו במשימות שהציבו לעצמם. אנחנו נשתדל לסייע ככל הניתן כדי שיצליחו".

תמונה: אלעד זגמן 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה