שלום קלנר –"לאן שהלב מושך"



"לאן שהלב מושך" היא תערוכה מרגשת הפורטת על נימי הנפש של המבקר בה. התערוכה משלבת מבחר מיצירותיו הייחודיות של האמן שלום קלנר

ייחודה של התערוכה היא במקורות הביוגרפיים של האמן היונק את השראתו מן המסורת ומן ההיסטוריה של עם ישראל, על הבחירה בעץ כחומר העיקרי ליצירה ועל המורכבות הרעיונית העומדת בבסיס העבודות. 


נולד ב- 1937 בפולין ועלה לארץ ב- 1950. בשנים 1947 – 1950 למד אמנות בסטודיו של האמן אלכסנדר בוגן בעיר לודז' בפולין.

בעל תואר ראשון באדריכלות מאוניברסיטה בקליפורניה ותואר שני באדריכלות ובינוי ערים בטכניון בחיפה. במהלך לימודיו האקדמאים לקח קורסים באמנות. בשנת 1966 תכנן בית כנסת בקליפורניה בו שילב מספר עבודות אמנות בין היתר דלתות ארון הקודש, דלתות כניסה מעץ REDWOOD, נר תמיד, מנורה שבעת הקנים בגובה 2 מטר מפליז ועוד. חלק מן העבודות בוצעו בשיתוף עם הפסל Gordon Newell מהעיר מונטריי שבקליפורניה.

מקורות ההשראה לעבודותיו מגיעים ברובם מן המסורת היהודית אותה ינק בילדותו בביתו שהיה מסורתי בעיקרו.

משתף קלנר: "הביוגרפיה שלי מתרחשת על פני שלוש יבשות ובתקופות סוערות של המאה העשרים. נולדתי בשנת 1937 בעיירה טומשוב לובלסקי בפולין. ילדותי עברה עלי בתקופת מלחמת העולם השניה במאבקי השרדות קשים, בריחה לסיביר ונדודים. בריאותו של אבי נפגעה מאוד בעבודתו בבורסקאות במחנות העבודה וחייו הפכו למסכת של מכאובים ומחלות. לאחר סיום המלחמה שבנו לפולין. בעיירתנו לא נותר זכר לקהילה היהודית והתישבנו בעיר לודז׳,שם למדתי אמנות בסטודיו של האמן אלכסנדר בוגן במשך שלוש שנים. בשנת 1950 עלינו לישראל, מושא חלומותי כבן למשפחה ציונית שנאלצה לחיות בגלות. בארץ נקלטנו במעברה ובמקביל ללימודי בבית הספר עזרתי לאמי בפרנסת המשפחה. לאחר  חמש שנות המגורים בצריף בד קיבלנו דירת שני חדרים. השנים הללו חקוקות היטב בזכרוני. בעת שירותי הצבאי כחייל קרבי בחיל השריון נפטר אבי והוא בן 47 בלבד."

האות העברית מככבת בעבודות במלוא עוצמתה ובמובנה הצורני והאידאי. לעתים מופיעה האות בצורתה הבודדת, לעתים בשילוב עם דמויות מן המקרא ולעתים בפרשנות האידאית הטמונה בספרי הזוהר. נושאים נוספים בעבודות: חברתיים – פרסונליים, דמויות דמיוניות מן החי והטבע ובכללם גם דמות האדם.

העץ משמש כחומר העיקרי ליצירה. בדרך כלל סוגי עץ קשה בעלי סטרוקטורה מעניינת בצורת הסיבים שלהם, בצבע  ובגידים המבטאים אופי וחום. זהו חומר המדבר אל היוצר, משפיע על היצירה ומהווה חלק אינטגרלי ממנה. הטכניקה של העבודה הינה לרוב מעורבת, משלבת גילוף, חיתוך צורני ועיבוד במכונות. בחלק מן העבודות משולבים, ברזל, זכוכית בצורות וצבעים שונים ותאורת לדים.

 
אומר קלנר: "העיקרון הבסיסי המנחה אותי בעבודתי האמנותית הוא שהיצירה חייבת להיות בעלת ערכים אסתטיים ויחד עם זאת בעלת תוכן, משמעות ואמירה. חלק ניכר מעבודותי יונק את השראתו מן המסורת ומן ההיסטוריה של עם ישראל, נושאים הקרובים ללבי ומעסיקים אותי מאוד. המבנה הגיאומטרי של אותיות האלפבית העברי הווה תמיד השראה ואתגר לעבודת הפיסול שלי ובהמשך הדרך הביא אותי למעורבות רעיונית בשילובי האותיות בהרכבים ובתכנים שונים. הקו המנחה היה מתן ביטוי תלת- מימדי לנושאים מגוונים מהמקורות ואינטרפרטציות שלי בחומר. אני יוצר גם דמויות של בעלי חיים ואנשים, לרוב עם אמירה חברתית או קריצה של הומור".

פתיחה חגיגית: יום שישי , ה-23.3.2018 בשעה : 11:00

רח' קינג ג'ורג' 58, ירושלים

נעילה 22.5.2018

רח': קינג ג'ורג' 58 ירושלים 02-5889010

שעות ביקור בתערוכה : א'-ה: 08:00-20:00

יום שישי 08:00-12:00


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה